Ledový svět Werfen

V městečku Werfen, cca 40 km od Salzburgu najdete kromě impozantního hradu tento světový unikát, který rozhodně stojí za návštěvu. Obrovský systém chodeb a dómů, tzv. „Ledový svět ve Werfen" se větví do vzdálenosti více než 40 km. (pro návštěvníky je otevřena pouze část chodeb). Jeskyně se nacházejí v nadmořské výšce 1400 až 2000 metrů. Do konce 19. století nebyly ledové jeskyně odborníkům ani veřejnosti známy. Vstupní otvor do jeskyně v nadmořské výšce 1641 metrů totiž není z údolí vidět. Led se v jeskyních vytvořil díky klimatickým podmínkám. Vzhledem k silnému proudění vzduchu v jeskyních je tu teplota celoročně kolem 0 stupňů Celsia. V létě je do jeskyní nasáván vzduch otvory na vrcholu pohoří, odkud proudí jeskyněmi, kde se ochladí a vane ven v nejnižším bodě. V zimě naopak stoupá relativně teplejší vzduch z jeskyně horními otvory ven. Nejchladnější částí celého systému je nejnižší část, kde se vytvořila asi kilometr dlouhá souvislá ledová vrstva.. Nejchladněji je zde na jaře, kdy právě dochází na povrchu k tání sněhu. Voda z něj vtéká do jeskyně, kde mrzne. Jeskyně nemá elektrické osvětlení, návštěvníci zde používají karbidové lampy. Se zavedením elektrického osvětlení se nepočítá ani dnes. Elektrické vedení, reflektory a především světlem způsobený růst zelených řas by narušovaly vzhled ledové výzdoby, ale je tomu tak i z romantických důvodů - návštěvníci mají stejné světelné podmínky jako původní objevitelé a nejsou tak ochuzeni o tento zážitek. Pro vstup do jeskyní je třeba se teple obléci, dětem se určitě doporučuje čepice a rukavice. Vstup do jeskyně s dětmi mladšími než 3 roky se obecně nedoporučuje, prohlídka je náročná časově i fyzicky. Nejznámějšími útvary jsou Posseltova hala, Hymirova jeskyně a Dóm Alexandera von Mörka.
Posseltova hala - impozantní tunel, který je prodloužením vchodu do jeskyně. Může být dobře 300 metrů dlouhý a stoupá stále vzhůru. V roce 1879 tu začal zkoumat jeskyni průkopník Posselt-Czorich. Dostal se až do místa, kde ho zastavil stále příkřejší led a tady udělat na stěnu jeskyně křížek - Posselt Kreuz. Dvacetimetrový Velký ledový val, který dal Posseltovi stopku, překonala až v roce 1913 pomocí sekaných stupů tříčlenná výprava vedená Alexandrem von Mörkem. Po Posseltově hale se schodiště následuje Hymirova hala (jméno má podle ledového boha ze severských ság, který byl synem nejvyššího boha Odina). Odinovým sálem se prosmýkneme do dalšího megaprostoru v jeskyni - do Domu Alexandra von Mörka. Rozměry: 60 metrů délka, 30 metrů šířka a 35 metrů výška. V jednom ze zákoutí je uložena urna s Mörkovým popelem. Posledním přáním jeskyňáře, který padl v 1. světové válce, bylo, aby našel místo posledního odpočinku právě tady. Další zastávkou je Ledový palác (Eispalast, 1.759 m n.m.), jehož rovný prostor je 70 metrů dlouhý a 25 metrů široký a je pokryt zrcadlově hladkým ledem. Ledovém paláci následuje obrátka a více méně stejnou cestou se návštěvník vrací zpátky. 
Z historie objevení jeskyní
V roce 1879 objevil jeskyně přírodovědec Anton von Posselt Czorich ze Salzburgu a povedlo se mu dostat se asi 200 metrů hluboko. V roce 1913 provedl výzkum jeskyní Alexander von Mörk. Se svou expedicí podnikl výpravu ve vlastnoručně vyrobených potápěčských oblecích k podzemnímu jezeru. V roce 1920 byla v blízkosti postavena první jednoduchá chata Forscher Hütte a byly vybudovány jednoduché chodníky a stezky umožňující výstup až k jeskyním. Jeskyně se stávaly turisticky atraktivní. V roce 1924 byly zpřístupněny pro pěší turistiku všechny ledové části jeskyní. V roce 1925 zde byla postavena nová větší chata, která byla pojmenována po Friedrichu Oedlovi, který má velké zásluhy na pracích spojených s ledovými jeskyněmi Eisriesenwelt. Od roku 1953 bylo možné se k jeskyním dostat po dosti špatné silnici Eisriesenweltstrasse. V roce 1964 byla silnice rozšířena pro obousměrný provoz a v roce 1974 bylo vybudováno parkoviště s kapacitou 300 osobních automobilů. V roce 1955 byla vybudována visutá lanovka s největším převýšením v Rakousku, která zkrátila čas výstupu k jeskyním z jednoho a půl hodiny na několik minut. V letech 1977 - 1978 byla lanovka celkově modernizována a vybavena většími kabinami pro 15 osob. Hodinová přepravní kapacita se tak zvýšila na 250 cestujících v každém směru. V současnosti lanovka dosahuje sklonu asi 50 stupňů.